vrijdag 23 oktober 2009

Plastisch periode 5

Plastisch is het tweede deelonderwerp dat ik koos. Het medium waarmee we werkten was klei en gips. Mijn nagels moesten het ontzien deze periode, een ondoenlijke klus om de resten klei er onder uit te peuteren en gips is ook niet bepaald een weldaad voor de huid.
Bij deze lessen kregen we een onderwerp: omhullen. Wat we daarmee deden mochten we zelf weten, als we het maar boetseerden.
Ik moest meteen aan vacht denken, maar dat ik in klei niet echt makkelijk uit te voeren. Uiteindelijk maakte ik een vrouwfiguur omdat dat bij mijn atelierstudie paste. Daar wilde ik dan een laag nepbont overheen leggen.

Omdat het een gipsen beeld moest worden, moest er een mal omheen gemaakt worden. Dat was een gecompliceerd karwij. De mal bestond uiteindelijk uit 7 delen. Het maken van de mal nam meerdere dagen in beslag. Daarna moest deze van de klei gehaald en schoongemaakt worden en daarna weer in elkaar worden gepast.

Ik dacht dat het beeld gegoten zou worden, maar het werd uiteindelijk hol. Daarom moest het ook verstevigd worden met jutte en in plakband-gewikkeld-ijzerdraad. (ijzerdraad in plakband wikkelen. Op dat moment dacht ik “Waar ben ik toch mee bezig?”)
Het uit de mal halen van het beeld was het griezeligst! Ik was bang dat ik het kapot zou maken of zou laten vallen. De delen zaten in sommige hoeken zo vast dat ik wel met een beitel en hamer aan de slag moest, maar ik vreesde door het beeld heen te beitelen!

Uiteindelijk bleek dat allemaal mee te vallen. Het beeld is heel uit de mal gekomen op enkele gaatjes na, maar die heb je altijd, stelde de leraar mij gerust.
Een heel werk, maar een mooi resultaat.


Resultaat voor deze periode: 7

Geen opmerkingen:

Blogarchief