maandag 14 september 2009

Assessment



Na een terugblik op mijn werk van het afgelopen jaar viel me op hoe de illustratieopdrachten me tegenvielen. Tot de 3e periode wist ik heel zeker dat ik illustratie wilde doen en bestond er eigenlijk geen enkele twijfel. De illustratieopdracht van die periode vond ik dan wel minder leuk, maar dat kan gebeuren, dacht ik. Toen ook die laatste periode tegenviel – terwijl dat toch de grote bevestiging had moeten zijn dat ik bij illustratie op mijn plek zat – begon ik wel echt te twijfelen. Ik besloot mijn assessment af te wachten, misschien dat daar een advies uit zou komen.
Een advies kwam er ook; alle drie de heren leek het een verstandig idee om over te stappen naar beeldende kunst.
Dit jaar ontdekte ik dat ik veel meer intuitie bezit dan ik ooit had gedacht. Het beste werk dat ik dit jaar heb gemaakt geeft daar blijk van. Het is voornamelijk vrouwelijk en lichtelijk autobiografisch. Naast tekenen heb ik de mogelijkheden van fotografie en van 3D objecten ontdekt. Ook heb ik gezien dat er mensen die 100 keer beter tekenen dan ik. Het is niet waar mijn grote kracht ligt; mijn kracht ligt juist in de combinatie van al die mogelijkheden door elkaar heen.
Ik heb besloten om over te stappen naar Beeldende kunst. Ik heb er nog lang en hard over getwijfeld! Toch had ik het idee dat ik bij Beeldende Kunst meer kon leren, vooral om achter mijn eigen maaksels te staan . Om de vrijheid te hebben om te experimenteren met verschillende materialen en zelfgekozen thema’s en om niet gebonden te zijn aan de eisen die het toegepast werken met zich meebrengt. Naar mijn idee zou ik bij illustratie te weinig met het 3D aspect kunnen doen en snel moeten werken, terwijl ik juist zo van experimenteren houd.
Daarom dus toch deze keuze. Tot nu toe heb ik er geen spijt van!

Geen opmerkingen:

Blogarchief