woensdag 15 april 2009

Vakstudie periode 3 (i.p.v. 2D)

Het eerste deel van de periode bestond uit het tekenen van een naaktmodel. Ik had het nog niet eerder gedaan maar ik had er veel plezier in en het ging me ook goed af. Het natekenen van voorwerpen trekt me niet zo, maar het menselijk lichaam vind ik een interessant onderwerp om te tekenen. De golvende ronde lijnen van rimpels, rimpeltjes, plooien in het lichaam, de textuur van de huid, het beviel me wel om dit met houtskool op papier proberen te krijgen.
In een later stadium moesten we meer met donker/licht contrast gaan werken. Tot nu toe hadden we bijna allemaal slechts met lijnen gewerkt ,maar met houtskool kan natuurlijk veel meer. Ik moest me even over de angst heen zetten om vlakken drastisch donker te maken. De angst dat het zou mislukken was er. Maar het waren natuurlijk maar schetsen. Zou het zo erg zijn als die zouden mislukken? Daardoor werden het veel interessantere tekeningen, alleen de plaatsing van meerdere figuren op en blad en het scheppen van een relatie tussen die figuren was nog lastig.

Hierna gingen we verder met het maken van illustraties bij een tekst. Ik koos een stuk toneeltekst; een korte situatiebeschrijving en dialoog tussen mrs. En mr. Pugh. De venijnige sfeer in de tekst sprak me aan, die twee mensen die samen aan een tafel zitten en elkaar wel kunnen schieten, de stilte voor de storm. In een toneelstuk zou ik het al helemaal voor me zien. Het leek me spannend om daar mee te werken.
De schetsen moesten uitgewerkt worden in potlood. Daar tekende ik vroeger veel mee, maar nu pak ik meestal gelijk een pen. Ik kan het nog wel, maar het is niet mijn specialiteit. Als ik zie wat anderen voor fantastische tekeningen maken met potlood… daar ben ik nog niet aan toe. En misschien kom ik er nooit aan toe, want ik heb er het geduld niet voor.
Wat wel een handige ontdekking was, was het kopiƫren van tekeningen. Het kopieren van potloodtekeningen levert een mooi resultaat op, je kunt je de tekeningen verkleinen of vergroten, wat ook weer anders werkt en je kunt bovendien verder experimenteren op het kopie als je dingen uit wilt proberen, maar je wilt niet gelijk de tekening verpesten.
Uiteindelijk moest er een serie van 3 illustraties komen. Ik heb verschillende beelden geprobeerd met verschillende materialen. Het meest tevreden was ik over een combinatie van inkt en krantenpapier. Op het laatst heb ik kennis gemaakt met scraperboard; een zwarte plaat waar je witte lijnen in kan krassen. Het resultaat is grof, maar wel charmant.

Zoals ook bij Serieel beeld te lezen is: de afwerking in niet mijn sterkste kant. Liever ga ik door met experimenteren. De afwerking van deze illustraties laat dan ook te wensen over. Toch ben ik blij met de uitkomsten van de experimenten.

Resultaat voor deze periode:7

Geen opmerkingen:

Blogarchief