woensdag 15 april 2009

Serieel Beeld periode 3

De voorgaande periode was licht traumatiserend, maar deze periode maakte alles weer goed. Ik heb naar hartenlust kunnen experimenteren en het resultaat mag er zijn.
We konden kiezen uit drie gegevens: de flashback, de val en een verhaal over een vrouw en haar kat. Ik koos voor de val omdat ik daarbij de meeste mogelijkheden voor me zag. Bij dit onderwerp was het de bedoeling om 3 filmpjes van 1 minuut te maken. Ik wilde heel graag werken met stop-motion, dus dat heb ik gedaan.
Omdat ik dingen die op straat liggen altijd heel zielig vind (handschoenen die uit iemands jaszak zijn gevallen bijvoorbeeld) ben ik daar een kort filmpje over gaan maken. Daarnaast maakte ik een filmpje over een uitgeknipt figuurtje dat valt.

Dat laatste ging me erg goed af en ik beleefde er veel plezier aan. Het koste veel tijd om het te maken maar toen ik eenmaal bezig was wilde ik steeds doorgaan. Ik had nog niet zo lang daarvoor een statief gekocht en dat maakte dit werk een stuk gemakkelijker, zo bleef het beeld stilstaan en kon ik de kleine veranderingen in de figuurtjes gemakkelijk aanbrengen.
Bij het tonen van de filmpjes was de lerares heel enthousiast maar zij had als aanmerking dat de figuurtjes wel wat eigener mochten zijn, dat ze erg simpel waren. Daarop bedacht ik een nieuw personage dat half kat, half vrouw was. Daar heb ik verder niet over nagedacht , het gebeurde vrij intuïtief. Het bleek een goede keuze, want het was een leuk figuurtje om mee te werken, met interessante mogelijkheden. Het figuur werd in een aquarelverf achtergrond geplaatst en daar ontwikkelde zich het verhaal. Hoe meer ik er mee bezig was, hoe meer mogelijkheden ik begon te zien. Die ene minuut film kwam dan ook propvol verhaal te staan.

De heks die in het verhaal voorkwam was eigenlijk nog te cliché volgens de lerares en ik was het daar eerst niet zo mee eens. Maar toen ik een andere heks had gemaakt, een zwarte figuur met garen als haar, vond ik dat toch een hele verbetering, ze was een stuk enger.
Ik heb de hele periode door geëxperimenteerd met de mogelijkheden, het figuurtje “Free” kwam uiteindelijk in mijn kamer terecht en beleefde daar weer avonturen. Eigenlijk was dat stof voor weer een nieuw verhaal en is het eerste verhaal nog niet echt afgewerkt, maar ik liep hier tegen de keerzijde van het experimenteren op. Ik vind het fijn om alle mogelijkheden uit te proberen en wil het liefste alles kunnen doen. Maar op een gegeven moment word het zoveel dat het belangrijk word om keuzes te maken, omwille van de effectiviteit van het werk. Daar ben ik nog niet goed in.
Toevallig dat Free in het filmpje ook een keuze moet maken in het filmpje; of ze een kat wil worden of een mens. Ze kiest de weg daartussenin, die naar het onbekende leidt. Die keuze zou ik zelf ook maken, ik hou van een beetje mist op mijn pad. Maar dat werkt me bij de afwerkingsfase tegen. Dan weet ik wat het zou moeten worden en dan is de lol er een beetje af, ik verzin liever weer iets nieuws. Dit is iets waar ik in de toekomst op zal gaan letten.

Resultaat voor deze periode: 8

Geen opmerkingen:

Blogarchief