donderdag 22 januari 2009

2D beeldonderzoek periode 2

Met medelijden bekeek ik vorige periode de arme mensen die met bergen schilderijen moesten sjouwen voor 2D. Het gepruts om alles een te kleine la te proppen. Blij dat ik dat niet had! Wel, dat moeten ze gehoord hebben, want toen moest onze klas er aan geloven.
We begonnen met het maken van houtskoolschetsen van onze jas. Daar was niet veel nieuws aan, want de vorige periode stond geheel in het teken van houtskool. Het duurde dan ook maar één les en het was alleen bedoeld ter verzameling van referentiemateriaal. Daarna begon het echte werk pas.
We gingen ons eigen zwart mengen. Wanneer je blauw, rood en geel mengt, krijg je zwart. Als het tenminste een beetje fatsoenlijke verf is. Het leek me een sterk verhaal en bovendien dacht ik “Waarom zou je zelf zwart mengen als je het zo uit een potje kan halen?” Ik was dan ook prettig verrast toen het 1: lukte en 2: nog zijn voordelen bleek te hebben ook. Want dit eigengemaakte zwart is steeds weer anders, het heeft steeds een andere toon en in verdunde vorm geeft het allemaal verschillende kleurschakeringen die heel mooi kunnen zijn. De rest van de periode is mijn potje zwarte verf dicht gebleven.

We kregen drie thema’s waar we onze eigen variant op moesten bedenken. De thema’s die we kregen waren Onthullen, Verhullen en Omhullen. Mijn varianten daarop werden De Schil, Verlegenheid en Verstikking. Deze thema’s werkten we uit door te schilderen (de jas bleef daarbij het onderwerp) en foto’s te maken. Bij die foto’s was je zelf het model, dus ik was heel blij dat mijn fotocamera over een zelfontspanner bleek te beschikken.
De foto’s en de schilderijen hebben elkaar aangevuld. Ik wist eerst niet goed hoe ik mijn thema’s moest verbeelden bij de foto’s, maar door gewoon maar te proberen lukte het wel. Daardoor werd het me duidelijker wat voor mij de ware betekenissen van de thema’s waren en dat maakte het schilderen weer gemakkelijker.


Aan het eind van de periode begonnen we met een nieuw onderwerp: het schilderen van ruimtes. Bij deze ruimtes moesten we zelf een thema kiezen en er most een duidelijk verschil zijn tussen die thema’s. Ik heb geprobeerd om dit verschil in kleurgebruik en schilderstijl duidelijk te maken. Maar daardoor heb ik bij de schilderijen met het thema Harmonie de plank volledig misgeslagen. Hoe ironisch; alle andere schilderijen zijn min of meer harmonieus, maar dan neem je dat als thema en dan gaat het compleet de mist in. De schilderijen met het thema Ontzag zijn wel goed gelukt.


Ik heb bij al mijn schilderijen geprobeerd om te variëren in schilderstijl. Ik heb steeds teruggekeken naar wat ik de vorige les had gedaan, om het de volgende keer heel anders te proberen. Ik ben erg gecharmeerd van het druipen van de verf: een natte ondergrond waarop de verf zijn gang kan gaan, waardoor je het resultaat niet volledig onder controle hebt. Daar komen erg mooie dingen uit. Daar had ik de hele periode wel zoet mee kunnen zijn en ik moet zeggen dat het vaker in mijn schilderijen terug komt. Maar ik wilde ook kijken hoe het anders kon. Daarom was het fijn om bij anderen te kunnen kijken en te zien hoe zij het aanpakten. Iedereen lijkt zijn eigen manier van schilderen te hebben. Zoals een eigen handschrift. Dat vond ik interessant om te zien.
Ik kijk met een tevreden gevoel terug naar die berg schilderijen en ben nog steeds een beetje euforisch over mijn cijfer.

Resultaat voor deze periode: 8

Geen opmerkingen:

Blogarchief