donderdag 22 januari 2009

Serieel Beeld periode 2



Jammer genoeg vrees ik dat serieel beeld er vergeleken met de vorige periode op achteruit is gegaan.
De opdracht was om een plek te kiezen en daar foto’s te maken en de sfeer te onderzoeken. Ik had de keuze tussen een leeg bouwterrein en de WC. Ik ging voor de WC omdat de foto’s goed uit waren gevallen. Bovendien leek dat me een stuk gemakkelijker.




Achteraf heb ik spijt van die keuze. De WC is een prima plek, maar niet om inspiratie op te doen.
Vervolgens moesten we op die plek een voorwerp gaan zoeken dat aanleiding zou kunnen zijn voor een verhaal. Met de vermelding erbij dat we vooral niet moesten proberen om een verhaal te vertellen.
Ik koos voor de briefjes op de WC, daar zou wel iets spannends uit te halen zijn.
Dat is waar ik definitief vastliep. Ik wist immers hoe die briefjes daar zijn gekomen en wat er op stond! Daar is niks mysterieus aan. Ik kon me daar niet van losmaken.
Ik bedacht een soort van verhaal en maakte daar videobeelden voor. Deze zette ik in Moviemaker achter elkaar; mijn eerste ervaring met het monteren van videobeelden! Ik was er tevreden mee. Het was iets dat ik nog nooit gedaan had en het ging nog vrij vlot ook. Helaas bleek het verhaal dat ik had bedacht niet de moeite van het vertellen waard te zijn. Ik was zo bezig geweest met de technische kant, dat ik niet doorhad dat het verhaal geen goed verhaal was. Het werd me echter pijnlijk duidelijk in de les.
Compleet wanhopig verwierp ik mijn filmpogingen en mijn oorspronkelijke verhaal en begon met tekenen. Tekenen heeft me altijd geholpen, ik hoopte dat het dat nu ook zou doen.
Het resultaat is een soort strip voor luie mensen. Je hoeft hem zelf niet te lezen, de plaatjes verschijnen op je beeldscherm en zijn langer of korter te zien. Op zich vond ik het best interessant om op deze manier met beelden te componeren, maar feit bleef dat het verhaaltje nog steeds knullig was. De kwaliteit van de geluiden die er daarna bijkwamen was ook niet fantastisch, wat het tot een droevig geheel maakt. (U kunt de film bekijken, mocht u dat nou echt willen. In dat geval bied ik bij voorbaat mijn excuses aan voor eventuele gehoorsbeschadigingen, maar stel mij daarvoor niet aansprakelijk.)

Wat heb ik hier nou van geleerd?
In elk geval is maar weer eens bewezen hoe belangrijk het is een goed onderwerp te nemen, een onderwerp dat mij persoonlijk aanspreekt. Ik nam de WC deels uit gemak als onderwerp, maar aan de andere kant dacht ik “Verbeelding is het thema van deze periode, dus zie maar dat je je hier uit verbeeld.” Waarmee ik het mezelf juist heel moeilijk maakte.
Juist als ik het moeilijk heb, wil ik graag voorbeelden zien van anderen bij wie het wél goed gaat. Ik leer heel veel van mijn klasgenoten. Maar er waren geen goede voorbeelden op het moment dat ik ze nodig had. Aan het eind van de rit heb ik enkele goede voorbeelden gezien, waardoor ik begrijp dat het niet zo zeer om een verhaal, maar om een thema gaat. Dat had ik heel graag eerder willen weten!
Bovendien kon ik weinig met de eisen die aan de opdracht gesteld werden, omdat die zo tegenstrijdig waren. Bedenk een verhaal, maar probeer vooral geen verhaal te vertellen want dat kunnen jullie toch niet! Maar het moet wel de moeite van het vertellen waard zijn. Ik snap het niet. tot op dit moment niet.
Dit alles leidt tot mijn zeer bescheiden voldoende. Waar ik toch nog erg blij mee was, omdat ik geen voldoende verwacht had!

Resultaat voor deze periode: 6

Geen opmerkingen:

Blogarchief