vrijdag 7 november 2008

2D beeldonderzoek 1e periode



Deze lessen was het de bedoeling het ‘licht te vangen.’ Daarvoor gebruikten we houtskool. Houtskool was voor mij geen volstrekt onbekend materiaal, maar ik was weer even vergeten wat een rommeltje het kan worden als je niet oppast.
De tekeningen werden wel steeds beter, maar ik begon het ook steeds moeilijker te vinden. Ging ik in het begin nog intuïtief te werk, later ging ik meer kijken naar verhoudingen de positie van voorwerpen tegenover elkaar. Op het eind leek het steeds meer een onmogelijke opgave. Misschien moet ik toch minder gaan nadenken en weer op intuitie gaan werken. Over het algemeen is dat voor mij vaak een verbetering.
Daarnaast maakten we fotoanalyses. Je koos 2 zwart/witfoto’s en daarvan zocht je de belangrijkste kenmerken. Door het analyseren van de foto’s heb ik meer oog gekregen voor indeling en composities. Waar zit zwart en waar zit wit? Welk deel is het lichtst en hoe licht is dat dan? Welke vormen zijn er te zien en wat doen de restvormen? Heel interessant om te doen en heel leerzaam, maar op een gegeven moment had ik het eerlijk gezegd wel weer gezien. Ik stel altijd prijs op een beetje afwisseling. Aan de andere kant was het voor mij daarom juist wel goed om zo lang met een onderwerp bezig te zijn. Dat geldt voor meer vakken. Normaal was ik waarschijnlijk allang op iets anders overgestapt.
Ik slaakte een diepe zucht en begon aan een nieuwe tekening. En ik léérde er nog van ook.

Resultaat voor deze periode: 7

Geen opmerkingen:

Blogarchief