maandag 19 januari 2009

3d tweede periode




Deze periode stond in het teken van de kijkdoos. Veel daarvan! het leek allemaal nog wel mee te vallen... aan het begin van de periode. Pas later bleek de ware -monsterlijke- omvang van de opdracht.
Het begon met het uitzoeken van 8 stukken muziek. Nogal een opgave. Er is zoveel mooie muziek, waar zou ik 8 weken zoet mee kunnen zijn? Als het even kan zónder dat de nummers me na een aantal weken al de strot uit komen!
De 8 nummers werden 3 nummers, ik koos de drie nummers uit die de meest uiteenlopende beelden opleverden. Per nummer was het de bedoeling om 2 kijkdozen te maken: een binnenruimte en een buitenruimte. (Uiteindelijk zouden er dus 6 kijkdozen te bewonderen moeten zijn.)
Als volgt pakte ik het aan: ik tekende en verzamelde plaatjes die ik bij het nummer vond passen. Dit hielp me om een helder idee te krijgen over wat ik in de kijkdozen wilde hebben. Na deze oriënterende fase begon ik uit te tekenen hoe ik het in 3d vorm zou willen zien.
Vervolgens raakte ik in paniek, want het zijn nogal wat kijkdozen! En toen ik met bouwen begon merkte ik al snel dat dat wat ik wilde niet ging. Verschillende getuigen zullen u kunnen vertellen hoe ik zwoer om NOOIT meer een kijkdoos te maken.
Het probleem (vooral met de buitenruimte) was voornamelijk dat de doos van binnen nog echt op een doos leek. Je zag nog randen en kieren, dat hielp niet voor de ruimtelijkheid van de doos.
voor de buitenruimtes ben ik dus overgestapt op het maken van een vorm in stof. Stof heeft in elk geval geen kieren en is niet zo vierkant. Een voorbeeld ziet u hieronder.

Een ander probleem waren de kijkgaten. Waar moesten ze komen? Hoe groot moesten ze zijn? En hoe maakte je het ene kijkgat zo dat je het andere niet zag?
En ook al lastig: hoe moet het met de lichttoevoer? Zo'n gesloten doos, daar komt niet veel licht binnen. Veel dozen hadden dat probleem, die hebben dus een grotere lichttoevoer gekregen, door een lampje op de juiste plaats en ook hier hielp het gebruik van stof; daar valt het licht doorheen.
Achteraf denk ik dat het beter was geweest als ik eerder was begonnen met bouwen, dan was ik dit soort problemen eerder tegengekomen en was het resultaat beter geworden. Ik ben te lang doorgegaan met tekenen. Daar houd ik nou eenmaal van. Bovendien onderschatte ik het 3d gedeelte, waardoor ik dacht "komt allemaal goed, zolang ik het eerst maar goed uitteken." Maar sommige dingen, daar kom je pas achter als je gaat bouwen.
Dit weet ik voor de volgende keer. Het is een leerzame -maar frustrerende- periode geweest.



Resultaat voor deze periode: 7

Geen opmerkingen:

Blogarchief